2 ژانویه 2024- طبق مطالعه ای که توسط محققان مرکز پزشکیUT Southwestern  انجام شد، یک پروتکل غربالگری دو مرحله ای که ارزیابی خطر بالینی را با آزمایش نشانگرهای زیستی ترکیب می کند، می تواند به طور موثرتری تشخیص دهد که کدام یک از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برای جلوگیری از نارسایی قلبی به دارو نیاز دارند.

این مطالعه که در ژورنال Circulation منتشر شده است، نشان می دهد که استراتژی جدید بهترین رویکرد برای پیش‌بینی نارسایی قلبی در بیماران مبتلا به دیابت است - حتی در افرادی که فقط در معرض خطر کمی هستند.

پزشکان و محققانی از سراسر ایالات متحده، کانادا، سنگاپور و هلند در این تحقیق همکاری کردند.

دکتر Ambarish Pandey، دانشیار پزشکی داخلی در بخش قلب و عروق درUT Southwestern  و نویسنده مسئول این مطالعه، گفت: دیابت اغلب منجر به بیماری قلبی عروقی می شود که نارسایی قلبی یکی از شایع ترین تظاهرات آن است. در سال‌های اخیر، بسیاری از پزشکان برای شناسایی افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به نارسایی قلبی هستند، به روش‌های غربالگری یک مرحله‌ای مانند امتیازات خطر بالینی، آزمایش‌های نشانگر زیستی یا اکوکاردیوگرافی تکیه کرده‌اند.اما حتی بیمارانی که توسط این ابزارهای ارزیابی خطر تک مرحله ای، به عنوان افراد در معرض خطر کم در نظر گرفته می شوند، گاهی اوقات دچار نارسایی قلبی می شوند. علاوه بر این، آزمایش همه افراد مبتلا به دیابت با ارزیابی های نشانگر زیستی یا اکو اغلب گران قیمت است و امکان پذیر یا مقرون به صرفه نیست.

دکتر پاندی و همکارانش دریافتند که ترکیب این استراتژی‌های ارزیابی خطر به‌طور متوالی با افزودن مرحله دوم برای بیماران کم‌خطر بر اساس نمره خطر بالینی- مانند آزمایش خون برای سطوح پپتید ناتریورتیک، یک نشانگر زیستی برای بیماری‌های قلبی عروقی- کارآمدترین روش و یک استراتژی بالقوه ی مقرون به صرفه برای غربالگری نارسایی قلبی است.

پپتیدهای ناتریورتیک پروتئین هایی هستند که توسط قلب در هنگام کشش استرس زای عضله قلب تولید می شوند. این تحقیق می تواند منجر به غربالگری دقیق بیماران و دریافت درمان های پیشگیرانه اثبات شده مانند مهارکننده های سدیم-گلوکز 2 (SGLT2i) برای محافظت از سلامت قلب آنها شود.

این مطالعه شامل داده های 6293 بیمار دیابتی بود که در هفت مطالعه ی کوهورت شرکت کرده بودند. از این تعداد، 4889 نفر هیچ نشانه ای از بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) نداشتند. همه بیماران برای تعیین سطح خطر ابتلا به نارسایی قلبی غربالگری شده بودند. با مقایسه روش‌های غربالگری و خطر پایین‌دستی اپیزودهای نارسایی قلبی در یک پیگیری پنج ساله، محققان توانستند روش‌ها و توالی‌هایی را تعیین کنند که به بهترین وجه پیش‌بینی می کنند که کدامیک از افراد در معرض خطر هستند.

دکتر پاندی گفت: مطالعه ما نشان داد که 30 تا 50 درصد از کل حوادث نارسایی قلبی در جمعیت بدون ASCVD شایع، در افراد کم خطر با یک استراتژی غربالگری رخ داده است. اما زمانی که مرحله دوم اضافه شد، تقریباً 85 درصد از موارد واقعی نارسایی قلبی شناسایی شدند.

نویسنده اول این مطالعه دکتر Kershaw Patel، استادیار قلب و عروق در موسسه آکادمیک متدیست هیوستون، گفت: ما استراتژی‌های غربالگری دو مرحله‌ای مختلف شامل WATCH-DM، آزمایش‌های خون شامل پپتیدهای ناتریورتیک و اکوکاردیوگرافی را مورد ارزیابی قرار داده و دریافتیم که ارزیابی امتیاز خطرWATCH-DM  در همه افراد و به دنبال آن آزمایش پپتیدهای ناتریورتیک فقط در میان افرادی که بر اساس امتیاز خطر WATCH-DM کم خطر در نظر گرفته می شدند، کارآمدترین راهبردهای غربالگری دو مرحله ای برای ارزیابی خطر نارسایی قلبی و درمان‌های پیشگیرانه هدفمند هستند.

اگرچه غربالگری اکوکاردیوگرافی می تواند یک عامل تعیین کننده خطر مفید پس از ارزیابی بالینی باشد، اما گرانتر و زمان برتر از آزمایش خون پپتید ناتریورتیک است. این امر باعث می شود اکوکاردیوگرام کمتر مورد بررسی قرار گیرد، مگر اینکه بیمار از قبل پرخطر در نظر گرفته شود، یا نشانه دیگری برای آزمایش داشته باشد.

دکتر پاندی گفت: کلید بهبود توانایی ما برای شناسایی افرادی که بیشتر به درمان پیشگیرانه نیاز دارند، استفاده از ابزارهای غربالگری مقرون به صرفه است که به راحتی در کلینیک قابل اجرا باشند. یافته‌های ما با نشان دادن یک رویکرد کارآمد و موثر که به پزشکان تصور بهتری از خطر واقعی بیمارانشان می‌دهد، سبب پیشرفت این حوزه می شود. امید ما این است که مطالعه ی بیشتر این استراتژی دو مرحله‌ای ما را قادر سازد که هم موفقیت بالینی و هم هزینه آن را برای ایجاد یک رویکرد سازگار برای بیماران ارزیابی کنیم.

این مطالعه با اتکا به تحقیقات قبلی در UTSW برای ایجاد امتیازهای جدید خطر و ارزیابی‌های مبتنی بر نشانگرهای زیستی برای پیش‌بینی خطر نارسایی قلبی انجام شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-two-step-screening-strategy-diabetic-heart.html